lördag 6 februari 2010

Tibidabo och Nasse

Idag när jag vakande hittade jag en liten skalbagge på min vägg, så nu har jag bestämt mej för att inte ha balkongdörren öppen för mycket. Jag blir helt nojig för att vi ska ha ohyra i lägeneheten, eftersom det står två sprayburkar mot kackelackor under diskbänken. Jag hoppas att den här Gregor Samsan bara har flygit in av misstag.

Jag och Julia fick äta frulle själva, Becca var hemma hos Greig. Vi har hur mycket mat som helst över från igår, så nu blir det till att laga paj och annat mumsigt. Det är tur att vi har massa mat hemma, för de flesta affärer har stängt imorgon.

Becca, Tom, Raymond och jag var uppe på Tibidabo idag, ett jättehögt berg där man ser ut över hela Barcelona. Det var tänkt att jag och Beccish skulle åka dit på min födelsedag, men det var för molnigt då så vi struntade i det. Idag däremot var perfekt väder, inte ett moln på himlen och runt 20 C - Helt underbart!
Vi hade lite svårt att hitta linbanan som skulle ta oss till toppen, men Raymond och Becca tyckte att bergsklättring var en bra ideé så jag och Tom hängde på. I stekande sol och fel skor gick vi upp för Tibidabo, utan att veta vart vi skulle, i hopp om att vägen skulle uppenbara sej för oss. Vilket den också gjorde efter ett tag.

När vi gått ännu en stund ser vi stället man kliver på linbanan, lite längre ner för berget. Raymond vill fortsätta gå upp, men vi andra är överlyckliga för att få sitta ner och vila fötterna.

För att komma ner till stationen var man tvungen att gå ner för en trappliknande stig. När vi gått en bit hör jag hur Tom ropar "Ett vildsvin!". Vi tittar in mot skogen och sant, 3 meter bort står ett stort vildsvin. Skrattandes av rädsla springer vi upp till vägen igen och hoppas att vi inte har Nasse efter oss. Jag som inte visste att vildsvin var aggressiva fick det förklarat för mej uppe på vägen, när vi letade efter en annan väg ner, av Tom som har tydligen har tittat en del på Discovery.

När vi insåg att det inte fanns någon annan väg ner i närheten, övervägde vi om vi skulle gå upp eller möta vildsvinet. Jag tyckte att vildsvinet inte kunde vara så farligt om det bodde där, det är ju fullt med turister på Tibidabo jämt. Och gå upp? Vem vet hur långt det kunde vara.
Vi tog mod till oss och smet förbi Nasse.

På Tibidabo såg vi ut över hela Barcelona, grann-städer och andra berg långt borta. En helt fantastisk utsikt! Ett måste om man åker till Barca.

Sen åkte vi till Gracia för att få något i magen och jag beställde pizza ,hör och häpna. Det var en ganska god pizza också, jag åt lite mer än halva. Så nu när jag kommer hem kanske jag kan äta det när pappa och Anne-lie är sugna.

Ikväll ska vi gå ut. Först ska vi till en skatepub i Gracia och sen hoppas jag och Tom på att få gå till ett reaggeställe. Men vi får se vad de andra säger, det blir nog kul vart vi än hamnar.

Tibidabo

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar