tisdag 7 december 2010

Tapas, sidra, leche de pantera, chupitos och Las Cuevas

Efter att sprungit runt på stan hela dagen kom vi hem för en kort men välbehövd siesta. 20 minuter på sängen gjorde att jag kände mej som en ny människa, redo för kvällens bravader. Ebba hade bjudit in till tapas-kväll och hela gänget samlades. Greig, Matthias, Becca, Julia och Diego plus oss träffades vid Columbus statyn och sen gick vi till en bar och tog ett glas innan maten.

DSC_0244 Ebba och Diego

DSC_0238Greig Ponken

DSC_0241Diego och Becca 

Vi gick till ett av de häftigare tapasbarerna i stan där de serverar tapas från regionen strax norr om Portugal. Vin dricker man ur kopp här, sardiner äts med huvuden kvar och padron pimentos är oftast starka på riktigt. Ljuset känns som på ett sjukhus och möblerna är tagna från scoutgården, men det är ändå något med det här stället som gör att allt detta känns rätt. Det är väldigt originellt och lagom pris, samt att maten är väldigt god. 

DSC_0250Jeansbrudarna

DSC_0265 DSC_0264 DSC_0261

Alla var lyckliga och glada tills fisken ställdes på bordet…

DSC_0293

DSC_0285

Pulpo och sardiner var inte populärt hos alla

DSC_0272 DSC_0283 DSC_0289 DSC_0298

 

Nästa stopp var sidrabaren där man själv häller upp färsk cider. Det finns inte en likhet i smak med X-cider eller Kopparbergs om man jämför med den här. Jag ska inte påstå att jag är något stort fan av färsk cider, men tillsammans med osten som serveras är det faktiskt ganska gott. Det beror också på vem som häller upp cidern och hur snabbt efter man dricker den. Om man väntar för länge förstörs den nämligen på något vis och smakar verkligen inte bra. Bättre tycker jag om det som man dricker efter sidra, Leche de Pantera con canela. Det ska alltså vara pantermjölk som man pudrar kanel över och sen smuttar på. Det är otroligt gott och igår hade det kommit en ny smak, mint, som också var fin. Diego och jag satt och funderade på om det verkligen var mjölk från en panter eller om det bara var ett påhitt. Jag tror stenhårt på att det är äkta pantermjölk.

DSC_0306 DSC_0331 DSC_0334

Greig och Ebba häller upp cider

DSC_0338 DSC_0341

Pantermjölk med kanel, MUMS!

Vi fortsatte sen till en shotbar där det blev alla möjliga shotar. Brinnande, smurfar och alla regnbågens färger hade stått på vårt bord innan vi var redo att gå därifrån. Jag, Ebba, Monica och Greig fortsatte till Las Cuevas för en sista drink och skön musik. Men eftersom ägaren , Jack, känner både mej och Greig skulle han bjuda på lite shots. Han har en klassiker som han brukar bjuda på ibland, en brinnande som man släcker med handen och andas in ångorna efter man shotat. Nu när jag hade Ebba med mej presenterade vi Ferlandina special för Jack, också en brinnande shot som vi kallar Sniffer. Så nästa gång vi är på Las Cuevas ska jag be om en sådan. På vägen hem träffade jag på några kompisar som jag inte sett sen jag åkte som var på väg till El Studio för att ha en liten jam session. Jag kände att jag inte var riktigt trött eller redo att gå hem än, så jag hängde kameran om halsen på Ebba och önskade god natt innan jag försvann in i studion för att sen gå hem tidigt på morgonen.

DSC_0356 DSC_0396  DSC_0364DSC_0388 DSC_0382 DSC_0414     DSC_0429DSC_0428DSC_0421

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar