torsdag 9 december 2010

Halv tio hos oss

I tisdags skulle jag och Ebba bjuda de andra på middag. Det har blivit lite av vår grej att ordna middagar när vi får besök. Medan jag började förbereda förrätt och varmrätt var Ebba och Monica på Noti för att hämta ut frökens lön och dela ut presenter.

Tyvärr fick inte Ebba lika mycket som hon hade tänkt och Elena resonerade som en äkta spanjor (fast hon är katalan), att några slantar hit eller dit spelar väl ingen roll. Vad ska man säga, arbetsvillkoren här är lite annorlunda mot för i Sverige.

Middagen blev i alla fall mycket lyckad. Maten åts upp och vinet tog slut. Vi skålade in cava-glasen som jag köpte på Erikshjälpen och tände ljus. Lite melankoliskt tyckte jag allt att det var eftersom jag insåg att snart skulle Ebba åka till Sverige och vara borta en månad. Jag ska försöka hitta på lite saker att göra utan min gullunge fram till den 22:a, då jag sticker iväg till PARIS!

Till förrätt hade vi bruschettas av olika slag. Monicas favorit var den med getost och skogsbärssylt och jag är nästan beredd att hålla med. Fast jag tror min favvis var färskost med rucola och granatäpple.

DSC_0006Färskost toppat med rucola och granatäpple

DSC_0009  Monicas favorit

Vi har två nya tjejer här i lägenheten, Sofie och Veronica, och det här var första kvällen sen jag kom som vi satt och åt tillsammans. De kommer troligen bo här januari ut, om allt löser sej med jobb för dem. Har jag tur hinner jag träffa deras mammor också eftersom de ska komma ner hit och fira jul med brudarna.

DSC_0027Veronica och Sofie

Till varmrätt blev det pestopaj med rostade grönsaker tillsammans med parmesan och tomatsallad. Första gången som vi lagar det men troligen inte den sista. Efterrätten hade jag och Ebba funderat på ganska länge, vi är inga hajar på efterrätter än. Tillslut bestämde vi oss för vitchokladmousse med frysta mangosticks. Som tur var hade Sofie gjort chokladmousse förr och hon fick ta hand om den. Fast jag var mätt så jag höll på att spricka kunde jag inte låta bli att äta upp allt av efterrätten. MUMS!

DSC_0029DSC_0042 Inte allt för tokig mat en tisdagskväll

Det blev dags att gå att lägga sej för att orka med morgondagens julklappsjakt. Men Ebba och jag låg i bäddsoffan och hade djupa diskussioner och planer på hur vi skulle introducera air-hockey till Ferlandina. Köer skulle bildas och vi skulle tjäna minst 5 euro per person som kom för att spela. En person i timmen och Ebba skulle tjäna mer än på Noti. Storslagna planer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar