tisdag 7 december 2010

En shoppingrunda som aldrig förr

I torsdags var jag och Ebba ute på Shopping Night på Passeig De Gracia. Det var tokigt mycket folk i fina kläder som trängdes i affärerna. Vi såg massor av tjejer som sprang runt med något som såg ut som små cavaflaskor och tillslut kunde vi räkna ut att de hade fått dem på Mango. Så vi la benen på ryggen och pressade oss in i kön till Mango. Tyvärr hann vi inte få några flarrer och besvikna fortsatte vi shoppingrundan.

När vi kom högre upp på gatan kom vi in mot de lite finare affärerna och i Yves Sant Laurent skyltfönster såg jag en superfin väska. Kom igen vi går in och kikar, sa jag till Ebba och väl inne kom en gammal stilig man fram med en bricka med välfyllda champagneglas. Chockade tog vi oss et varsitt och sen tittade vi på tröjor, linnen och väskor för löjliga summor. Detta upprepades sen i alla affärer vi gick in i, om det inte var champagne var det vin, gin tonics eller öl. Det skulle vara julskyltning i Sverige det, öppen bar i affärerna!

Vi bestämde att vi skulle svänga förbi Noti, Ebbas jobb eftersom jag aldrig varit där och vi ändå var i närheten. Där mottogs vi av en glad ägarinna, Elena, som själv gled runt med ett glas vin i handen. Vi satte oss en stund i baren och blev bjudna på ännu ett glas champagne innan vi smet ner till kockarna där vi fick hemmagjord glass. Uppe i baren igen var våra glas aldrig tomma och 2 timmar senare tyckte båda jag och Ebba att det var dags att gå hem. Några gator bort från Noti tappar Ebba sin mobil som går i tre delar och alla återfunna utom batteriet. Vi kröp runt där i hörnet, som också var en byggarbetsplats, och försökte hitta det försvunna batteriet. Efter en stund gav jag upp och tyckte att fröken Ebba skulle göra det också, men icke. Oförståndig som jag var bestämde jag mej för att lämna Ebba där i hopp om att hon skulle följa efter när hon märkte att jag gick. När jag insåg mitt misstag och skulle gå tillbaka till henne hade jag tappat bort mej. En gångväg som vanligtvis tar 15 minuter tog mej och Ebba 2 timmar, vi  kom hem ungefär samtidigt med den stora skillnaden att jag hade tagit en omväg som vi skrattade gott åt dagen efter och att Ebba utan framgång hade letat batteriet. Det var skönt att komma hem till sängen efter den shoppingrundan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar