onsdag 24 mars 2010

Konsert och tapas

Igår efter jobbet gick jag, Becca och Mattias på konsert. Fast det var mer som en spelning, påminnde lite om något som Unga Arrangörer kunde ha gjort.

Den första tjejen som sjöng var jätteduktig, en sån som man blir inspirerad av att titta på. Helt själv var hon, men det lät som hon hade ett band på 5 pers med sej. Hon spelade in ljud live, la de på varandra och visp så hade hon trummor, gitarr, piano och kör. Hon stängde även av vissa ljud vid olika tillfällen, samtidigt som hon sjöng. Vilken simultanförmåga!
Hon hade en väldigt vacker röst också, ljuvlig att lyssna på. Jag ska erkänna att det jag somnade till en stund för jag blev så avslappnad.

Det andra bandet var mest bara jobbigt tycker jag, Mattias var imponerad dock. Till en början såg de ganska lovande ut, en av de två tjejerna hade en fiol och jag insåg hur jag saknar att lyssna på folk som verkligen kan spela fiol. Men ängladräkterna som de hade på sej passade inte med musiken, som var en mix av massa skräpljud lagt på varandra och ibland kom fiolen im för att rädda situationen. Jag försökte sova bort band nr. 2, men de hade så mycket konstiga ljud för sej att det var omöjligt. Tydligen var de svenska. Jag som brukar gilla svensk musik...

På vägen hem hämtade vi upp Julia från jobbet och gick mot Raval. Planen var att gå hem, men hungern fick oss att tänka på tapas. Jag har inte ätit tapas på riktigt sen jag kom hit, så det var på tiden.

Vi siktade in oss på ett ställe som Mattias säger har bra och billiga tapas, men det var fullt. Det andra stället vi gick till var också fullt och det tredje stängde. Inte förrän på det fjärde ställe kunde vi få ett bord, isprängt brevid två andra par. Alla var förvånade över att det skulle vara så svårt att få ett bord i Raval en tisdag kl 22, när det inte ens är turistsäsong.

Stället vi hamnade på var i alla fall värt att kämpa för, La Porta är en av de mysigaste bar/tapas ställen jag sett i Barcelona. Flera gånger under kvällen satt jag bara och tittade på inredningen och lyssnade på musiken och tänkte att hit ska jag ta Nattis och Lasse när de kommer. Jag ska ta dit alla som kommer hit och hälsar på, det är en riktig pärla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar