torsdag 7 oktober 2010

140 km/h på en 70 väg

Jag vet att jag inte har skrivit på evigheter, ska försöka bättra mej, men det är så tokigt mycket som händer och fötter här nere.

Vägglössen är ute ur lägenheten och nya möbler är på plats. Det tog en bra stund innan allt blev klart och innan vi fick sova i sängar igen, men nu uppskattar jag sängen som inget annat. Vi var på Ikea förra helgen och handlade det sista och lät hyresvärden stå för notan på 570 euro. Jag var lite orolig att han inte skulle gå med på det, men han sa bara "Okej tjejer, nästa gång åker jag till Ikea!" så skrattade han lite. Så det är en riktigt bra hyresvärd vi har ändå.
Nu är det bara tvättmaskien som är sönder och behöver fixas, annars har vi en toppen lägenhet mitt i centrala Barcelona och jag tror inte man ska begära så mycket mer av livet när man 19 år.

Vi har dessutom fått nytt blod i lägenheten. Becca och Julia har flyttat ut och för tilfället bor vi 5 brudar på 65m.
Emma är fortfarande kvar, fast hon har sagt att hon ska sticka i två månader. Men ingen är gladare för att hon är kvar än jag, jag har tjatat på henne varje dag att hon ska stanna. På onsdag planerar hon att sticka söderut, till Valencia, Granada och andra vackra städer för att lära sej spanska.
Ebba har flyttat in i Beccas gamla rum, en månad har gått och tiden kan inte ha gått snabbare. Hon har hunnit gå en bartenderkurs och skaffat sej jobb som telefonförsäljare. Vi har gjort jättefint hemma och från och med nu äter man bättre mat på Ferlandina 57 än på restauranger (fast den indiska restaurngen på Rambla Raval slår oss fortfarande).
Linnea gick bartenderskolan med Ebba och bor i Julias föredetta rum i en månad, medan hon bestämmer sej om hon ska åka tillbaka till Sverige eller stanna. Barcelona är en farlig stad om man planerar forstätta härifrån eller inte vet vart man ska. Barcelona förtrollar en och får en att vilja stanna föralltid. Jag känner så måga som sa att de skulle stanna något år och som 7 år senare är kvar.
Sist men inte minst har vi Elin från Bollnäs. Det är Ebba som känner henne sen tidigare, så vi har bjudit in henne till soffan på obestämd tid. Hon har varit i Madrid i två månader som barnflicka och vet inte om hon ska tillbaka till Bollnäs eller om hon ska stanna. Eftersom vi kommer ha ett rum ledigt i november kanske hon stannar kvar och tar det. Vi får se vad som sker.

Just nu sitter Emma och jag i parken, jag har varit och skaffat baja (sjukintyg) för idag och imorgon. Jag har varit hängig och haft ont i magen hela veckan och Julia sa att hon trodde det var magsår. Så jag jag fick medicin och ska tillbaka den 19 november för en grundlig analys. Jag hoppas de kan hitta problemet och att det inte bara ska vara att jag är superstressad.

Hösten är nog på ingång här, man måste sova med täcke och ta med sej en tröja ut på kvällen. Jag gillar det, hoppas på mindre turister och mysig promenader. Det kommer inte bli en lika färgglad höst som hemma, solen steker fortfarande sönder bladen och gräset.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar